Zaterdag a.s. het NCK. Man van het eerste uur Jeroen Visser aan het woord

Zaterdag a.s. is er weer een NCK in Dronten en zoals we inmiddels gewend zijn doet BRC Kennemerland weer vol overtuiging mee in de A-Categorie. Als redactie vertalen wij dit in 52 kilometer volop afzien waarbij onderweg afhaken ongekende stress kan veroorzaken. Meestal eindigt dit wel goed met een uitstekende maaltijd bij de plaatselijke Italiaan maar in het moment tussen afhaken en je teamleden weer zien bij de finish gaan hele levens voorbij.

Jeroen Visser doet als onvermoeibare motor al voor de zoveelste keer mee, niet alleen binnen de lijnen  maar ook daarbuiten. Al vele jaren achtereen is hij de motivator van dit evenement. Met vallen en opstaan weet Jeroen aldoor weer een team op de been te krijgen. Voor ons als redactie de hoogste tijd om Jeroen alvast op het podium te hijsen, ongeacht de uitslag van zaterdag a.s. Hierbij onze vragen en de mooie eerlijke antwoorden van Jeroen.

1.       Aan Jeroen; waar komt nou de enorme drive vandaan om hier te scoren? En dan wil ik niet (met alle respect) een oppervlakkig antwoord over teamgeest, gaaf evenement, goed voor de club etc etc  maar echt de reden waarom  dit evenement voor jou zoveel betekent? Jeroen zelf; “Ik vind de ploegentijdrit de mooiste discipline binnen het wielrennen. De snelheid, het geluid van de dichte wielen, de vloeiende aflossing, dat alles geeft echt een kick. Er zijn slechts een paar ploegentijdritten per jaar, en daarvan is NCK qua ambiance en aandacht veruit de meest aansprekende”.

2.       En Jeroen dan nog een persoonlijke vraag om even warm te draaien; waarom is juist tijdrijden voor jou de discipline waar je wilt excelleren. Welke elementen vindt je die het voor jou de ultieme prestatie maken? Jeroen; “Ik ben vrij laat begonnen met wielrennen (was al bijna 40), en ontdekte al vrij snel dat ik goed kan afzien, en over langere tijd een hoog vermogen kan trappen. Bij de eerste tijdrit waaraan ik meedeed (met opzetstuurtje) eindigde ik direct in de top-10. Toen ik een tijdritfiets kocht (begin 2011) en specifieker begon te trainen kwam ik al snel op het podium terecht. Die mooie resultaten zijn natuurlijk een goede drijfveer. Verder is tijdrijden de meest eerlijke vorm van wielrennen : de beste wint”.

3.       Volgende vraag; wat is jouw hoogtepunt gekozen uit al die NCK’s en waarom? Ik zoek dan niet alleen naar het resultaat maar vooral de optelsom van alle elementen samen. Waar zit daarin jouw hoogtepunt? Jeroen; “De editie van vorig jaar springt er wel uit. We zijn zo’n 4 jaar geleden begonnen met een vaste kern van tijdrijders (zie vraag 8), waarbij we van mei t/m september 1 á 2 keer per week samen trainen in de Schermer. Elk jaar ging het beter, en van plek 50 kwamen we in de buurt van plek 25. Echter, in 2017 liep het niet goed, en zakten we naar plek 40. Dat was wel een bittere pil. Maar gelukkig konden we dat vorig jaar rechtzetten, met een vlekkeloze race en 23e plek (beste prestatie van de club sinds 2007). Dat voelde wel als een mooie bekroning van al die jaren harde arbeid. Plek 23 klinkt overigens wellicht wat mager, maar de top-20 bestaat uit teams met louter elite en belofte renners, en dat is toch een andere categorie”.

4.       En dan; bij hoogtepunten horen ook dieptepunten, zowel tijdens de trainingen als tijdens de wedstrijd zelf. Waar zit voor jou de grootste tegenslag waarvan je zelfs vandaag de dag nog kunt balen? Jeroen; “Ik blijf nooit lang in teleurstellingen hangen. Zoals gezegd, het NCK in 2017 viel tegen, maar dat gaf ook weer een extra boost om het jaar erop nog harder te trainen. Bij het DK tijdrijden voor elite’s in 2016 reed ik een ijzersterke tijdrit, met dik 47 p/u gemiddeld. Echter, de nummers 2, 3 en 4 zaten een paar honderdste van seconde van elkaar (hand geklokt), en ik viel met 4e plek net buiten het podium. Later die avond zag ik op Strava (hoewel niet 100% betrouwbaar) dat ik 2 seconden sneller was dan nummers 2 en 3 (allebei profs). Daar was ik wel even flink ziek van …..”.

5.       Nogeens een persoonlijke vraag; je maakt ontzettend veel kilometers, staat er vroeg voor op en zelfs de wintertijd houdt je niet tegen. Soms zie ik op Strava ritten waarvan ik denk; “Jeroen… fietsen was vandaag toch bijna niet mogelijk???” Heb je een moment meegemaakt dat je zelf ook dacht; dit gaat te ver? Jeroen; “Ik vind het zelf helemaal niet erg om in de regen of kou te fietsen, of om 5:00 op te staan. Ik draai gewoon de knop in m’n hoofd om, en trap stug door. Ik vind fietsen in het donker eigenlijk best wel fijn, en met een goede lamp is het prima te doen. Ik heb al lang geleden besloten me nooit te laten leiden door het weerbericht, want meestal valt het wel mee. Maar soms heb je dan toch vette pech, en rij je een paar uur door de regen bij 2 graden boven nul. Dat doet even pijn als je thuis komt, en het gevoel in je vingers weer terugkomt, maar dat gebeurt gelukkig niet elke week”.   

6.       Ik weet dat het trainen in de polders steeds moeilijker wordt. De wegen worden drukker, de mensen worden soms intoleranter en her en der steken er ook dieren over die renners doet duikelen. Denk jij daarover na en zie je alternatieven om het tijdrijden toch op de kaart te houden? Jeroen; “Ja, is wel een zorgpunt. Er zijn in de loop der jaren flink wat tijdritten van de kalender verdwenen. Gelukkig zijn er ook wat nieuwe bijgekomen, dus je kunt gedurende het seizoen nog steeds bijna wekelijks een tijdrit rijden ergens in Noord-Holland. Wij als tijdrijders kunnen hier wel wat aan doen door elkaar te stimuleren om aan zoveel mogelijk tijdritten mee te doen. Het is jammer dat bij sommige tijdritten maar 30 deelnemers zijn, dat is zonde voor de organisatie, vrijwilligers en de sponsors”.

7.       Even een vraag aan jou persoonlijk; vindt je voor jezelf dat je in al die jaren absurd hard en lang trainen dat je het maximale voor jezelf eruit gehaald hebt wat tijdrijden betreft? Of had het voor jou nog ergens beter of slimmer gekund? Jeroen; “Ik heb altijd op gevoel getraind, en nooit specifiek met schema’s of hartslag- en wattage-cijfers gewerkt. Ook qua materiaal ben ik vrij eenvoudig, heb al 8 jaar dezelfde tijdritfiets waar ik nooit aan sleutel. Ik vind het gewoon leuk om hard te fietsen, en de wetenschap erom heen interesseert me eigenlijk helemaal niets. Met een specifiekere aanpak zou ik wellicht nog wat harder kunnen, maar dan heb ik er minder plezier in”.

8.       Terug naar dit NCK; ik weet dat er problemen zijn met de invulling van het team door blessures en ongelukken. Zie je het nog zitten zaterdag? Wat is je ambitie voor deze editie? Jeroen; “Dit jaar is inderdaad een lastig jaar, en de verwachtingen zijn vrij laag. Van de vaste kern zijn Marcel van Beek en Jaap de Klerk gestopt, en zijn Onno Timmermans, Paul Croon en Sebastiaan ten Zeldam door blessures afwezig. René Nap is pas sinds een maand weer pijnvrij na harde val tijdens NCK-training jaar geleden. En zelf ben ik net weer fit genoeg, na vervelende val begin juli. Gelukkig hebben we 3 jonge, nieuwe krachten, namelijk Ward Koster, Job van der Wal en Patrick Stengs. We hebben door al die blessures weinig samen kunnen trainen, dus qua voorbereiding is het veel minder dan voorgaande jaren. Maar wie weet zorgen we voor een verrassing, we gaan in ieder geval lekker knallen”.

9.       En weer terug naar jou persoonlijk; hoe lang ga je nog door op dit niveau? Wordt jij de Bert Bakker van BRC? Of ga je een uitdaging elders zoeken? Ik weet dat je eens repte over lange afstand-wedstrijden maar zie het nog niet geeffectueerd. Met andere woorden; wat zijn de plannen van Jeroen Visser? Jeroen; “Ja, klopt, ik heb weleens gedacht om me te richten op die mega-afstand wedstrijden. Maar dat kost wel erg veel tijd, en dat past momenteel gewoon niet. Ik blijf voorlopig lekker tijdrijden. Over 2 jaar in de categorie 50+, zou mooi zijn als ik daarin Nederlands kampioen kan worden. En ik zou heel graag zo lang op topniveau willen rijden als Bert Bakker, daar teken ik voor”.

10.   En een laatste vraag, toch weer even persoonlijk; we kennen jou eigenlijk alleen maar van de vele kilkometers. Heb je nog een andere vergelijkbare hobby of interesse die je graag met ons wilt delen? Jeroen; “Het is wel eens puzzelen,  een drukke full-time baan gecombineerd met 15-20 uur per week op de fiets. Maar desondanks blijft er nog voldoende tijd over voor het gezin, familie en vrienden. Op zondagochtend train ik meestal vroeg en kort, zodat de rest van de dag voor het gezin is. Maar moet wel zeggen dat fietsen mijn leven domineert, en dat vind ik helemaal prima!”

Het team van zaterdag a.s. bestaat uit: Jeroen Visser, Rene Nap, Job van der Wal, Ward Koster, Patrick Stengs en Onno Timmermans (res). Starttijd van BRC Kennemerland is 15:28 uur. De afstand is 52 kilometer. Lokatie; Dronten en aanmoedigingen zijn welkom! Alle verdere info zie www.nckdronten.nl.

Vanaf hier wensen we de mannen veel succes!!!

 

Nog geen reacties. Wees de eerste die een reactie achterlaat!

Laat een bericht achter